محمد کاملان | شهرآرانیوز، ترافیک همیشگی و به هم ریختگی و نازیبایی بصری و ارائه تصویر نامناسب و به دور از هویت مشهد در ورودی غربی شهر از مهمترین دلایلی بود که مدیران شهری را مصمم کرد تا طرح سامان دهی بزرگ راه آزادی سابق و پیامبر اعظم (ص) فعلی را حدود هفت سال پیش و با هدف برطرف کردن این مشکلات کلید بزنند. طرحی که یکی از مهمترین محورهایش عقب نشینی صنایع و کارخانهها از حاشیه بزرگ راه برای تعریض این مسیر و حذف نازیبایی بصری بزرگراهی به حساب میآید که طبق آمارها میزبان بیش از ۴۰ درصد از سفرهای ورودی به مشهد است.
باوجود تخصیص اعتبار پانصدمیلیارد تومانی برای بازگشایی و تعریض بزرگ راه آزادی و توجه جدی رئیس جمهور در سفر مشهد به سامان دهی این بزرگ راه، شورای اداری شهرستان مشهد هم چندی پیش پنج مصوبه مهم برای پروژه سامان دهی بزرگ راه پیامبر اعظم (ص) تصویب و ابلاغ کرد تا این کار هرچه زودتر به سرانجام برسد.
شهردار منطقه ۱۰ مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، با اشاره به اهمیت بزرگ راه پیامبر اعظم (ص) برای مشهد و استان میگوید: توجه به چهار نقش زیارتی، اقتصادی، گردشگری و ترافیکی در سامان دهی بزرگ راه پیامبر اعظم (ص) ضروری است و بر همین اساس باید این بزرگراه جزو مسائل اصلی استان باشد نه صرفا شهرستان مشهد. از آنجا که مسائل مربوط به این محور بین بخشی است، باید هماهنگیهایی میان دولت و شهرداری در زمینه سامان دهی بزرگ راه انجام شود؛ و به همین علت درخواست کردیم تا مسئله سامان دهی بزرگ راه پیامبر اعظم (ص) در شورای اداری شهرستان مشهد مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود.
حدود دو هفته پیش مسئله سامان دهی بزرگ راه پیامبر اعظم (ص) در جلسه شورای اداری شهرستان مشهد بالاخره مطرح و از دل آن جلسه پنج مصوبه برای تسریع این پروژه بیرون آمد؛ مصوباتی که شهردار منطقه ۱۰ درباره آنها معتقد است که حمایت خوبی از سوی فرماندار به عنوان نماینده دولت از این پروژه صورت گرفته است. تعیین تکلیف آزادسازی صنایع و واحدهای حاشیه محور، فعال سازی و رونق بخشی واحدهای صنعتی متروکه و راکد، پیگیری ردیف اعتبار ملی در بودجه زیارت برای پروژههای عمرانی، سامان دهی واحدهای غیرمتناسب و مشارکت نهادها در احداث سرویس بهداشتی و ارائه خدمات عمومی به زائران پیاده مصوباتی بود که در آن جلسه برای بزرگ راه پیامبر اعظم (ص) به تصویب رسید و ابلاغ شد.
سعیداکبریان در ادامه و با بیان اینکه مشکلات عقب نشینی صنایع در بخشهایی که خارج از محدوده شهرداری است با همکاری اداره کل حمل و نقل جادهای درحال حل وفصل است تصریح میکند: مشکلی که در عقب نشینی صنایع داریم این است که این کار تا کال زرکش به عهده شهرداری است و از آنجا تا سه راه فردوسی را باید دولت و اداره کل حمل و نقل جادهای انجام بدهد. خوشبختانه اداره کل حمل و نقل جادهای مشهد به تازگی برای مسئله عقب نشینی تأمین اعتبار انجام داده و قرار شده است اولویت این کار با بزرگ راه پیامبر اعظم (ص) -یعنی از کال زرکش تا سه راه فردوسی که خارج از محدوده شهرداری است- باشد. همچنین برای املاکی که بخشی از مسیر را تصرف و بدون داشتن حق مالکانه قسمتی از معبر بزرگ راه را اشغال کرده اند، حکم قضایی برای تخریب و عقب نشینی از دادگستری گرفته خواهد شد.
شهردار منطقه ۱۰ با اشاره به مصوبات شورای شهر مشهد برای تسریع در سامان دهی بزرگ راه پیامبر اعظم (ص) نیز گفت: شورای شهر به تازگی مصوبهای در حمایت از پروژه و عقب نشینیهایی که باید انجام شود تصویب کرده است و از طرف دیگر اعتبار عمرانی مناسبی هم به سامان دهی بزرگ راه پیامبر اعظم (ص) تخصیص پیدا کرده است که با همه این مصوبات و اعتبارات پیش بینی شده امیدواریم در سه سال آینده زیباسازی تقاطع قائم تا سه راه فردوسی به اتمام برسد و کار جداسازی باند کندرو و سواره رو بزرگ راه هم انجام و یک ورودی درخور شأن زائران امام رضا (ع) ایجاد شود.